Näbbmössens hämnd

Jo, när jag tänker på farmor, så finns det alltid en katt med i närheten av henne. Det verkar som om de följdes åt, farmor och katterna som hon tog hand om. Den senaste katten, Brasse, var alltid med på alla resor med husbilen, och var som hennes lilla bebis. (Sedan vet jag inte om Brasse egentligen var så förtjust i sin sele, men han vande sig nog med tiden...)

Jag fick en tanke om att farrmor kanske kan se vad som händer här fortfarande. Förmodligen är det bara ett önsketänkande, en barnslig dröm om att det ändå finns en mening med allt. Men om det nu ändå är så att farmor kan se vad vi har för oss här på jorden, så skulle jag vilja ge henne ett bubblande skrattanfall som tack för allt fint hon gjort. För oss, och för katterna.
Så varsågod, farmor. Jag ger dig... Näbbmössens hämnd!
Mönster, mussemössa för katt

Varv 1) Börja med en magisk ring (kallas ibland för "justerbar ring", jag lärde mig hur man gör en sådan på Youtube). Virka 6 stycken fasta maskor (fm) i den ringen.
Varv 2) 2 fm i varje maska x6 (=12)
varv 3) 1 fm, 2 fm i samma m x6 (18)
varv 4-7) Fortsätt öka med 6 maskor på varje varv, sjunde varvet får du alltså 42 maskor.
Varv 8) 28 fm, 1 luftmaska (lm), vänd (se bara till att du får en av "spetsarna" i mitten där fram, så att det blir Musse Pigg-formen på mössan vid pannan.)
Varv 9-14) 28 fm, vänd med en lm
Varv 15) "Öronlapparna" med tillhörande knyt under hakan gör du så här: 9 fm, vänd med 1 lm.
varv 16) 2 fm tillsammans, 5 fm, 2 fm tillsammans (tsm), vänd med 1 lm
Varv 17) 2 fm tsm, 3 fm, 2 fm tsm, vänd med 1 lm
varv 18) 2 fm tsm, 1 fm, 2 fm tsm, vänd med 1 lm
Varv 19) 3 fm tsm
Varv 20) 30 lm till en lång kedja. fäst tråden genom att avsluta med en knut.
Varv 21) Upprepa varv 15-20 på motsatt sida av mössan, så att det blir en öronlapp med knyt där också.
Musseöronen:
Varv 1) 6 fm i en magisk ring
Varv 2) 2 fm i varje maska (12)
Varv 3) 1 fm, 2 fm i samma m x6 (18)
Varv 4) 2 fm, 2 fm i samma m x 6 (24)
Varv 5) 3 fm, 2 fm i samma m x 6 (30)
Sy fast örat på mössan. De ska sitta med ett visst mellanrum för att se ut som Musses öron. Om man nu bryr sig om att vara petig. Glöm inte att göra ett till öra. Det ska ju vara två.
Sedan är det bara det roliga kvar. Att fånga katten.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Underbart! Bönan o bettan önskar sig oxå sådana!

2012-08-25 @ 20:10:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0