Sött, sött, sött (men lite luddigt på tungan)

Tyvärr kan jag inte erbjuda ett fullständigt mönster på dessa, eftersom jag virkade på frihand och sedan gav bort dem. Så kan det gå! Men jag kan åtminstone beskriva hur jag gjorde. På ett ungefär. Så får ni höfta lite, det är ju så mycket mer spännande på det viset! =)
Muffins:
1) Börja med bottenplattan. Den är konstruerad som en vanlig rundel, börja med en magisk ring med 6 fm maskor i, och öka sedan med 6 maskor i varje varv. Jag gjorde mina mufffinsar ganska stora, ungefär som de amerikanska, och inte som de hembakta man gjorde på hemkunskapen, men det är ju en smaksak naturligtvis.
2) När du är nöjd med storleken på bottenplattan, så virkar du ett varv med 1 fm i varje bakre maskbåge. Efter den varvet fortsätter du virka 1 fm i varje maska. Nu ska du virka tills du tycker att själva "stammen" på din ganska så svamplika muffns är lagom lång i proportion till bottenplattan. It's all about proportions, baby.
3) Öka sedan så att muffinsen kan "svälla" ut över formen (som vi ju inte gjort än, men du fattar hur jag menar, va?!). Nu är det själva muffinshuvudet du ska forma. Öka tills det känns lagom, sedan virkar du en tre-fyra varv utan att öka, alltså 1 fm i varje maska.
4) Dags att minska. Här gick jag helt och hållet på känn, synd att jag inte skrev ner det kan man tycka... Håll bara koll på att minskningen inte blir vare sig för snabb eller för långsam. Lätt som en plätt ;-) Det fina i kråksången är att vi ju döljer toppen med frosting, grädde, glasyr och grejer. Så det är faktiskt inte hela världen om det tosar till sig lite i det här läget.
5) Stoppa din muffins med kuddvadd, gamla garnstumpar, bomull eller något annat som finns i närheten (dammråttor, katthår...). Stoppa ordentligt, så att muffinsen inte blir sladdrig och ostadig. Sedan virkar du några varv till, med minskningar hela tiden, så att hålet blir så litet att du kan sy ihop det med nål.
Muffinsform:
1) Muffinsformen består av två delar: bottenplattan och väggen. Börja med bottenplattan. Kolla på din muffins hur många varv du virkade i botten på den, och gör likamånga, plus ett extra varv. Lägg sedan bottenplattan åt sidan, för...
2) ...nu är det dags för "väggen". Kolla på din muffins. Kolla där på själva muffins-stammen. Sedan lägger du upp så många luftmaskor som behövs för att din form ska passa muffinsstjälken.
3) Nu virkar du resten av muffinformsväggen. Principen är en lång rektangel som du sedan syr ihop kortändarna på, så att den formar en rulle/tunnel/cylinder (glöm inte att göra en luftmaska innan varje vändning). För att få till den randiga strukturen virkar du i bakre maskbågen vid vartannat varv, och i båda maskbågarna vid vartannat.
4) Sy ihop din muffinformsbottenplatta (kan det vara det längsta ord jag någonsin skrivit?) med din muffinformsvägg, och sätt i din muffins. För nu är det mesta jobbet gjort!
Glasyr:
1) Jo, men vi börjar väl med en magisk ring igen. Och så kör vi några varv med fm och ökningar efter det.
2) Det "rinniga" i glasyren gjorde jag genom att vid snyggt ställe lägga upp en kedja med luftmaskor. Sedan vände jag och virkade stolpar i luftmaskebågarna. Man kan göra rinnet lite olika långt och inte helt symmetriskt. Det ser finast ut, tycker jag.
3) Sy fast glasyren med nål på toppen av din muffins.
Bär:

1) Japp, börja med magisk ring. Fasta maskor, 5 stycken, skulle jag tippa.
2) 2 fm i varje maska (=10)
3) 1 fm, 2 fm i samma maska x 6 (=15)
4) 2 fm, 2 fm i samma maska x 6 (=20)
5) 1 fm i varje maska, fortsätt i så många varv som du tycker är lagom
6) 2 fm, 2 fm tillsammans (minska, alltså) x 6 - (=15)
7) 1 fm, 2 fm tillsammans x 6 (=10)
8) stoppa ditt bär med vadd
9) 2 fm tillsammans x 6 (=5)
10) Sy fast ditt bär på toppen av din muffins
Japp, så enkelt var det! Jisses, nästa gång skriver jag upp exakt ur jag gör! Ska minsann införskaffa en liten bok enbart för det ändamålets skull! (Och kanske lite för att det är så roligt att köpa fina anteckningsblock...)
Berätta gärna hur det går, om du testar att virka mina muffinsar!

Kommentarer
Postat av: Lina Roos

Mums, när får vi komma på fika?

2012-08-27 @ 21:57:34
Postat av: SVAR:

NU! =)

2012-08-28 @ 09:42:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0