Fransk äppel-/syltpaj

 
Alltså, jag läste för ett tag sedan i en tidning ett recept på franska syltpajer, som tydligen är vanliga att skicka med de franska kidsen när de ska på utflykt med skolan. Jag tyckte att det lät himla mumsigt, och tänkte "det där receptet måste jag komma ihåg". Sedan slog jag igen tidningen utan att skriva upp receptet. Så klart. Därför fick jag experimentera i köket idag, höfta lite här och måtta lite där. Resultatet blev faktiskt JÄTTEBRA (konfetti och fanfarer)! Nästa gång kommer jag att använda pajdegen till att göra små kakor istället, med sylten inbakad inuti. För pajskalet blir syndigt sött, och sylten smaskigt seg. Merveilleux, mes amis.
 
Recept, 4 små pajer
4 dl vetemjöl
2 dl socker
75-100 g smör
några skvättar kallt vatten
 
Äppelmos eller valfri sylt
 

Nyp ihop mjöl, socker och smör. Tillsätt någon skvätt kallt vatten, så att degen inte smular. Arbeta ut 2/3 av degen i pajformen/pajformarna. Bred sedan ut äppelmoset/sylten i pajen. Använd resterande 1/3 av pajdegen till att göra ett lock eller snitsigt rutmönster uppe på pajen. In i ugnen på 175 grader i någon halvtimme, eller tills pajen fått fin färg. Serveras kall eller varm. Gärna med vaniljkesella och vispad grädde som rörts samman. Det blir lagom syrligt till allt det söta. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0